LOTNISKO KRZYWA (RÓŻYNIEC, OSŁA)

Lotnisko wojskowe Krzywa jest położone w województwie dolnośląskim, powiecie bolesławieckim na pograniczu gmin Warta Bolesławiecka i Gromadka. Na terenie gminy Gromadka znajduje się lotnisko, w gminie Warta Bolesławiecka osiedle mieszkaniowe wchodzące w skład miejscowości Szczytnica. Części te są oddzielone od siebie autostradą A-18. Powierzchnia lotniska 1880 hektarów. Dysponuje dużą ilością wolnych obszarów, nie było ono tak gęsto zabudowane jak pozostałe. Dojazd. Są dwie możliwości: pierwsza od strony autostrady, z której należy skręcić w prawo (z obu pasów), następnie przejechać tunelem pod autostradą do części wojskowej jadąc od strony Bolesławca, a do części cywilnej od strony Legnicy. Druga możliwość to dojazd lokalną drogą od strony wsi Różyniec lub Osła, następnie kierując się na drogę z płyt betonowych prowadzącą na lotnisko od strony północnej. Lotnisko składało się z:

- osiedla mieszkaniowego złożonego z bloków typu Leningrad, Bolesławiec oraz poniemieckich budynków mieszkalnych;

- pasów startowych o długości 2 km 450 m wraz z hangarami lotniczymi, z których te we wschodniej części zostały rozebrane;

- hal remontowych na samoloty używanych obecnie przez firmy Młynpol, Atlas;

- innych budynków sztabowych;

- licznych bunkrów wartowniczych, bunkra dowodzenia położonego w pobliżu pasów startowych,

- magazynów krytych ziemią oraz dwóch schronów jeden koło bocznego pasa lotniska, drugi tuż koło dużej wieży kontroli lotów;

- bazy paliw o pojemności 14,1 tyś metrów sześciennych.

Historia lotniska. Pierwsze obiekty zbudowane zostały prawdopodobnie przed II wojną światową. Przygotowano wtedy lotnisko Luftwaffe, wraz z autostradą, która ułatwiała transport sprzętu wojskowego na wschód. W 1939 roku z lotniska startowały samoloty bombardujące Polskę. Po 1945 roku zajęte przez wojska polskie. W 1953 roku obiekt przeszedł w ręce wojsk radzieckich. Rosjanie dokonali jego rozbudowy i powiększenia. Stanowiło ono jedną z największych radzieckich baz lotniczych w Polsce. Do 1992 roku stacjonował tam 3 Pułk Lotnictwa Bombowego podlegający Kluczowi Dowodzenia 149. Dywizji Lotnictwa Bombowego z lotniska Szprotawa - Wiechlice. Ponadto przejściowo stacjonował tutaj 164 Kerczeński Samodzielny Pułk Lotnictwa Rozpoznawczego Gwardii. Było to od 30 listopada 1952 do 31 grudnia 1958 i ponownie 1 listopada 1990 roku aż do opuszczenia terytorium Polski 14 maja 1992 roku. Lotnisko obsługiwało codzienne połączenie lotnicze z Moskwą. Ostateczna data transferu lotniska 21 sierpnia 1992. Plany utworzenia lotniska wojskowego się nie powiodły, zostało ono przekazane w ręce gmin, na których terenie leży. Jest powoli zagospodarowywane. Wchodzi w sklad Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Aby zobaczyc zdjęcia obiektu kliknij tutaj >>>



POWRÓT