LOTNISKO KRZYWA (RÓŻYNIEC, OSŁA)

3 Pułk Lotnictwa Bombowego

Jednostkę zaczęto formować 28 sierpnia 1941 roku, koło Chabarowska na Dalekim Wschodzie. Pierwszy dowódca mjr pil. Michaił Kozłow. Uzbrojenie myśliwskie I - 153 Czajka. Pierwotnie jednostka nosiła nazwę 534 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego i wchodziła w skład 29 Dywizji Lotniczej 10 Armii. W 1942 roku pułk szkolił mlodych pilotów. Jednostka zmieniała lotniska, cały czas stacjonując w rejonie Chabarowska. Od 1944 pułk wchodził w skład 5 Grupy Dalekowschodniej Strefy PWO (obrony powietrznej) ochraniającej rejon Chabarowska.  Od tego czasu zmieniono nazwę na 3 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. Od maja 1945 pułk wchodził w skład 149 Dywizji Lotnictwa Myśliwskiego. Jednostka od 3 września 1945 w składzie 3 Frontu Dalekowschodniego uczestniczyła w działaniach przeciwko japońskiej Armii Kwantuńskiej. Samoloty jednostki wykonały 13 lotów bez kontaktu z samolotami wroga. Potem następowały 2 wymiany samolotów. Najpierw na Jak 3, od 1951 rozpoczęło się szkolenie na odrzutowych Mig 15. Po wybuchu wojny koreańskiej jednostkę wraz z całą 149 Dywizją przeniesiono do Chin. Podstawowe zadania jakie postawiono przed jnią to ochrona Port Artur oraz miasta Talien przed lotnictwem amerykańskim. Ponadto szkolono chińskich pilotów. Pułk bronił także dostępu do takich miast jak Pekin czy innych dużych ośrodków przemysłowych. 1 maja 1955 roku wraz z całą Dywizją Pułk przebazowano na lotnisko w Szprotawie w Polsce. Samoloty pozostały w Chinach, cały personel transportowano drogą kolejową. Pierwsze samoloty w jakie wyposażono pułk to Mig 17 i szkolne UTMig 15. Od 1 września 1960 pułk stał się jednostką myśliwsko - bombową. Zanim nastąpiło przebazowanie na lotnisku w Krzywej (w 1961 ) otrzymał nowe samoloty Su - 7B. Piloci latali na nich do 1976 roku. W latach 1976 - 82 użytkowano samoloty Mig 27. Potem Su - 24. Od 1 grudnia 1988 roku przemianowano nazwę na 3 Pułk Lotnictwa Bombowego. W marcu 192 roku pułk składał się z 2 eskadr po 10 samolotów. 3 eskadra została wycofana do ZSRR w latach 1990/91. Odstani dowódca ppłk. Walerij Łiczagin. Napisano w oparciu o Gazetę Lotnictwo 16 - 31 sierpnia 1992. Poniżej kilka zdjęć samolotów:



Su 24MR



Su 24 ląduje



Su 24MR na płycie postojowej


Mig 25 ze 164 Kerczeńskiego Samodzielnego Pułku Lotnictwa Rozpoznawczego




An 22 na lotnisku w Krzywej

 

Zdjęcia i historia pułku zaczerpnięte z Gazety Lotnictwo

 

 

POWRÓT