MI 8 DANE TECHNICZNE


W maju 1960 r. w zakładach Mila rozpoczęto projektowanie nowego śmigłowca mającego zastąpić Mi-4. Pierwszy prototyp z pojedynczym silnikiem turbowałowym AL-24V i czterołopatowym wirnikiem głównym odbył dziewiczy lot w czerwcu 1961 r, NATO nadało mu kod HIP-A. Drugi prototyp z dwoma silnikami TV2-117 i pięciołopatowym wirnikiem nośnym oderwał się od ziemi po raz pierwszy w sierpniu 1962 r. NATO nadało mu kod HIP-B. W zakładach Kazan i Ułan-Ude zbudowano ponad 12000 egz. Mi-8 i jego wersji rozwojowych Mi-17 i Mi-171, zarówno dla wojska (Armia ZSRR, Lotnictwo ZSRR) jak i do zadań cywilnych. 2800 z nich wyeksportowano, m.in do Polski i ponad 40 innych krajów. Wiele Mi-8 zostało zmodernizowanych do standardu Mi-17.
Konstrukcja Mi-8 opiera się na typowym schemacie kadłuba półskorupowego z belką ogonową. Wirnik główny pięciołopatowy, zaklinowany pod kątem 4°30'. Łopaty wymienne o profilu NACA 230. Głowica mechaniczna z tłumikiem drgań. Wirnik ogonowy trzyłopatowy, po lewej stronie belki ogonowej. Transmisja opiera się na podwójnej przekładni planetarnej VR-8A. Hamulec wirnika głównego, pokładowy generator energetyczny i hydrauliczny. Belka ogonowa wyposażona w małe stateczniki poziome i statecznik pionowy. Tylna rampa ładunkowa z drzwiami załadunkowymi odchylanymi na bok.
System kontroli lotu mechaniczno-hydrauliczny.
Konstrukcja metalowa, płaty wirnika głównego ze stopów aluminium VD-76, z wypełnieniem typu plaster miodu. Krawędź natarcia pokryta stopem tytanu.
Podwozie trójzespołowe, stałe, ze sterowanym kółkiem nosowy (blokowane w locie). Główne zespoły jednokołowe z amortyzatorami olejowo-gazowymi. Kółko nosowe podwójne równoległe. Hamulce pneumatyczne na zespołach głównych.
Napędem są dwa silniki turbowałowe Klimow TV2-117AG o mocy 1250 kW każdy. Mi-8 jest wyposażony w wewnętrzne zbiorniki paliwa o pojemności 445 litrów i dwa dodatkowe podwieszane o pojemności 745 l. (lewy) i 680 l. (prawy). Całkowita pojemność zbiorników wynosi 1870 litrów. Możliwość zainstalowania zbiorników paliwa do przebazowania, w kabinie, zwiększających całkowitą ilość paliwa do 3700 litrów.
Kabina dla dwóch pilotów obok siebie i dodatkowym miejscem dla mechanika (opcjonalnie). Wersje wojskowe opancerzone. Wersje pasażerskie z siedzeniami dla 24-26 pasażerów. Podłoga wyposażona w system blokad dla przewożonych ładunków. Hak dla ładunków podwieszanych o nośności 3000 kg. Możliwość szybkiej modyfikacji do wersji sanitarnej z 12 łóżkami i siedzeniami dla personelu medycznego. Duże, suwane drzwi pasażerskie po prawej stronie kadłuba, za kabiną pilotów. Wciągarka ratownicza o nośności 150 kg (opcjonalnie).
Systemy: ogrzewania lub klimatyzacyjne, dwa niezależne hydrauliczne, dwa generatory elektryczne 27V 18kW, 6 baterii 28 Ah, gaśnice freonowe w silnikach i zbiornikach paliwa.
W skład awioniki wchodzą m.in radiostacje: HF R-842, VHF R-860, interkom, radiotelefon; czteropłaszczyznowy autopilot. Mi-8 ma osprzęt do latania w każdych warunkach pogodowych w dzień i w nocy (dwa sztuczne horyzonty, dwa wskaźniki prędkości lotu, dwa wskaźniki wznoszenia, dwa wskaźniki prędkości obrotowej wirnika głównego, zakrętomierz, wysokościomierz, kompas magnetyczny, astrokompas do lotów polarnych, radiokompas ARK-9, radiowysokościomierz RV-3. Wersje wojskowe są wyposażone w systemy samoobrony (zakłócanie podczerwieni - "gorąca cegła", trzy wyrzutniki flar ASO-2V).

Wersje:

Mi-8 (Hip-C): Oryginalna wersja pasażerska - cywilna z siedzeniami dla 28-32 pasażerów, z dużymi kwadratowymi oknami
Mi-8T (Hip-C): Wersja cywilna z okrągłymi oknami.
Mi-8TM: Zmodernizowana wersja Mi-8T z dodanym radarem pogodowym.
Mi-8TG: Zmodyfikowane silniki TV2-117TG mogącymi pracować na gazie ziemnym lub nafcie. Maksymalna masa startowa: 10400 kg, zasięg 380 km.
Mi-8 VIP: Wersja "de luxe" z trzyosobową załogą i 7-9 pasażerami, maksymalna masa startowa 12000 kg.
Wersje wojskowe z mniejszymi okrągłymi oknami:
Mi-8T (Hip-C): Standartowa wersja transportowa dla sił zbrojnych ZSRR/WNP z dwoma węzłami podwieszeń po bokach kadłuba dla rakiet niekierowanych S-5 w zasobnikach UV-16-57 kal 57 mm lub innego uzbrojenia. Część zmodyfikowana do wersji Mi-17 (Hip-H) jako Mi-8MT i Mi-8MTV z węzłami dla uzbrojenia.
Mi-8AMT: Wersja z nowymi silnikami o większym udźwigu.
Mi-8PS (Hip-C): Wojskowa wersja transportowa dla VIPów.
Mi-8VZPU (Hip-D): Zapasowy Powietrzny Punkt Dowodzenia, nieuzbrojona z dwiema dużymi antenami na belce ogonowej.
Mi-8TBK (Hip-E): zmodyfikowany Hip-C z karabinami maszynowymi KV-4 kal 12,7 mm w kopułce nosowej, dwa potrójne węzły podwieszeń dla uzbrojenia (typowo dla 192 rakiet niekierowanych S-5 w sześciu zasobnikach UV-32-57 i czterech kierowanych pocisków przeciwpancernych 9M17P Falanga M (AT-2 Swatter).
Mi-8TV (Hip-F):Eksportowa wersja Hip-E z rakietami 9M14 Malutka (AT-3 Sagger)
Mi-9 (Hip-G)
Mi-17 (Hip-H)
Mi-8SMV (Hip-J): wersja zakłócania elektromagnetycznego z emiterami przed i za podwoziem głównym
Mi-8PPA (Hip-K): wersja zakłócania komunikacji radiowej i rozpoznania sygnałowego wyposażony w zasobniki ELINT SPS-63 -66 -68.


Dane techniczne:

Specyfikacja : Model/Typ/Wersja Mi-8
Model Silnika 2 x TV2-117AG
Moc 1250 kW
Rozpiętość skrzydeł 21,29 m
Długość całkowita 25,33 m
Wysokość całkowita 5,54 m
Masa maksymalna uzbrojenia
podwieszanego / ładunku 3000 kg
Masa startowa maksymalna 12000 kg
Ilość paliwa wewn max 445 l
Ilość paliwa wewn + zewn max 3700 l
Max prędkość przelotowa 243 km/h
Max pułap zawisu 1800 m
Pułap operacyjny 4500 m
Zasięg maksymalny
bez uzupełniania paliwa w locie 565 km

 

Zdjęcia zaczerpnięte wraz z informacjami ze strony: http://venus.ci.uw.edu.pl/~animal/military.pl/smiglowce/mi-8_hip/index.html

 

POWRÓT