245 SAMODZIELNA MIESZANA ESKADRA LOTNICZA HISTORIA

Formowanie jednostki rozpoczęto 13 listopada 1941 roku. Eskadra funkcjonowała wtedy pod nazwą 697 Pułk Lekkich Nocnych Bombowców, pierwszy dowódca mjr pil. Siergiej Łużkin. 8 grudnia 1941 roku zakończono formowanie pułku, przebazowano go na lotnisko pod Moskwą. Składał się wtedy z 3 eskadr łącznie 32 samoloty Po-2LNB. Od 10 stycznia 1942 roku zmieniono nazwę jednostki na 697 Pułk Lotnictwa Transportowego. Pierwsza radziecka jednostka transportowa wyposażona w lekkie samoloty dwupłatowe Po - 2. Od 26 stycznia pułk wchodził w skład 2 Armii Uderzeniowej. Działalność bojową rozpoczął w nocy z 30 na 31 stycznia 1942. Od 16 kwietnia nowa nazwa jednostki 844 Pułk Lotnictwa Transportowego i 27 czerwca wszedł w skład 14 Armii Lotniczej działającej na froncie Wołchowskim. 22 listopada jednostka rozpoczęła wykonywanie zadań na rzecz pułków myśliwskich i szturmowych 14 Armii. Od stycznia 1943 do marca 1944 jednostka uczestniczyła w operacji leningradzkiej. Od maja 1944 roku w składzie 14 A. L. pułk wszedł w skład 3 Frontu Białoruskiego. Wykonywał zadania logistyczne na rzecz pułków lotniczych stacjonujących na lotniskach oddalonych od głównych linii zaopatrzenia. Od 21 lutego 1945 pułk wszedł w skład 4 A. L. i 2 Frontu Białoruskiego, przebazowano go na lotnisko w Ciechanowie. Nadal zajmował się on zaopatrywaniem walczących oddziałów. Po zakończeniu działań wojennych pułk 11 aja 1945 roku przeniesiono do Niemiec. 22 lipca wraz z całą 4 A. L. został przeniesiony do Polski na lotnisko w Legnicy. Pułk za wkład w działania bojowe został odznaczony Orderem Czerwonej Gwiazdy. Od 1 stycznia 1946 roku nastąpiła zmiana nazwy na 844 Samodzielny Mieszany Pułk Lotniczy, w 1948 przeformowany na 245 Samodzielną Mieszaną Eskadrę Lotniczą. Wcześniej używane samoloty to Po - 2, Jak - 6, Li - 2, C - 47. W latach 50 tych wysłużone Li - 2 zastąpiono Ił - 12, Ił - 14. Także doposażono jednostkę w śmigłowce Mi - 1, Mi - 4. W kolejnych latach unowocześniano samoloty i śmigłowce. W 1992 roku jednostką dowodził ppłk. pil. Wiktor Połuektow. Składała się ona z klucza śmigłowców (5 Mi - 8) oraz dwóch kluczy samolotów transportowych (6 An - 26, 4 An - 12). Popnadto jeden samolot Ił 20 do zabezpieczenia lotów pasażerskich. Eskadra służyła przede wszystkim jako zaopatrzenie logistyczne 4 A. L. oraz dowództwa PGWAR. Opuściła Polskę jako ostatnia jednostka lotnicza PGWAR. Napisano w oparciu o materiały z Gazety Lotnictwo numer 16 - 31 sierpnia 1992. Poniżej kilka zdjęć samolotów (z gazety lotnictwo) oraz dane techniczne:


An 12 kolos transportowy na lotnisku w Legnicy

An 26

An 26


Mi 8 PS

 

POWRÓT